تبلیغات
خشت - آمفی تئاتر و هنر نمایش
یکشنبه 15 فروردین 1395

آمفی تئاتر و هنر نمایش

   نوشته شده توسط: محمدعلی پژوهان کیا    

در گذشته یونانیان هنرپرور و دانشمند در محافلی که آمفی تئاتر نامیده می شوند گرد آمده و نمایش هایی دلپذیر از افسانه های هومر را اجرا می کرده اند. هنر در دوران باستان بسیار گسترده و به اوج اعتلا رسیده بوده است. هنری که بعدها در قالب هنر هلنی سراسر گیتی را در بر می گیرد (شکل شماره 1) 
شکل شماره 1: آمفی تئاتر اپیداروس- یونان
طراحی زیبای بسیاری از این گونه بناها که با توجه به ساختار پایدار حتی امروزه نیز قابل استفاده است را در یونان می بینیم. حتی نام هنرمندانی که در این تئاترها ایفای نقش کرده اند هم قابل بررسی ست. اما نگارنده سوالی در ذهن دارد. چگونه است که در آمفی تئاتر یونانی حماسه هومر1 را نمایش می دهند اما در آمفی تئاتر های رومی نمایش خون بار 2 کشتن و دریدن انسان و حیوان اجرا می شده است؟!! (شکل شماره 2)
شکل شماره 2: آمفی تئاتر رومی کلوسئوم- ایتالیا
آیا یونانیان اهل ادب بوده اند و رومی ها با داشتن کتابخانه های بزرگ و فن و هنر کم نظیر شادمان از دیدن کشتار ؟
برای روشن شدن موضوع به تئاتر های یونان بر می گردیم. در خصوص آمفی تئاتر اپیداروس (شکل شماره 1 و 3) گفته شده گنجایش حدود 14000 تماشاچی را دارد3. فرض کنید شما داوطلب بازیگری در نمایش نامه ای هستید که قرار است در این محل اجرا گردد. نقش شما این است که فریاد بزنید و داد و بیداد کنید. آیا در صورتی که هزار نفر و تنها هزار نفر در این تئاتر نشسته باشند شما حتی صدای فریاد های خود را خواهید شنید؟!!! حال اگر قرار باشد در این نمایش نامه صحبت کنید چه خواهد شد؟؟؟؟ آیا بدون استفاده از ابزار صوتی امروزی می توان صدا را به تماشاچیان رسانید؟؟!! یونانیان چگونه نمایش نامه های هومر را اجرا می کرده اند؟!
شکل شماره 3: از زاویه دید عکاس چه چیز نمایش قابل رویت است
با دقت در شکل شماره 3 خود را به جای عکاس گذاشته و فرض کنید در عهد باستان مشغول تماشای نمایش هستید. آیا جز چند لکه بر روی سکو چیزی دیده می شود؟! حتی امروزه برای تماشای نمایش در آمفی تئاتر های بزرگ از دوربین بهره می برند.
بنابراین باید پذیرفت به جای نمایش نامه هومر همان نمایش خون رومی در این تئاتر ها نمایش داده می شده و احتمالا یونانیان اسیران دولت شهرها یا سرزمین های دیگر را در این مکان ها به جان یکدیگر انداخته و لذت می برده اند. آن مورخین و محققینی که در نبود اطلاعات تاریخی کافی از نقش آمفی تئاترهای یونانی نقش متفاوت و البته متمدنانه ای برای این کشتارگاه ها دست و پا کرده اند و به گوش ملت خود می خوانند که یونانیان ادیب و هنرمند اجداد آنها بوده اند بدون اینکه حاضر به پرسش چگونگی پدر بودن یونانیان برای مردم بریتانیا باشند، اگر دستشان باز بود یقینا برای آمفی تئاترهای رومی نیز نقش زمین راگبی را انتخاب می کردند.

1- ویکی پدیا - تئاتر یونان
2-بهروز مخصوصی – درآمدی بر تاریخ نمایش - 1390
3-ویل دورانت- تاریخ تمدن جلد 3- 1390


نازنین
چهارشنبه 17 آذر 1395 06:45 ب.ظ
خسته نباشید استاد
پاسخ محمدعلی پژوهان کیا : مرسی
علی فرحانی
چهارشنبه 17 آذر 1395 06:45 ب.ظ
سلام پژوهان
چرا نظرات من را نمیزاری،چرا؟
پاسخ محمدعلی پژوهان کیا : آقای فرحانی
نظرات شما درج می گردد
امید
سه شنبه 16 آذر 1395 01:58 ب.ظ
با سلام
من هم به اینکه چرا تفاوت بین امفی تئاتر یونانی و رومی وجود داره فکر کرده بودم. اما به عدم امکان نمایش خیر.

تو فیلم گلادیاتور شخصی قبل از اجرای درگیری برای حضار از اینکه قرار هست شبیه سازی چه جنگی صورت بگیره حرف میزد و همه ملت صداشو میشنیدن!!!!!!!!!
پاسخ محمدعلی پژوهان کیا : از بازدید شما متشکرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.