تبلیغات
خشت - موزه museum 02
شنبه 23 مرداد 1395

موزه museum 02

   نوشته شده توسط: محمدعلی پژوهان کیا    

نورپردازی در موزه ها

اهداف نور پردازی:

الف) عوامل محیطی:  

1) لذت بصری

2) گسترش و تأکید بر ابعاد فضا

3) ایجاد حرکت و کنترل دید

4)  تأکید بر بخشهای نمایشی

ب)عوامل روانشناسی :

1)وضوح دید

2)وسعت بخشیدن به دید

3) راحت بودن

4)خصوصی کردن فضا

اصول نور پردازی در موزه:

الف) تقلیل اشتغال ذهنی و پریشانی حواس بازدیدكنندگان

ب) انتقال تدریجی چشم از روشنایی فضای باز در فضای بسته

ج) كاهش زیان‌های احتمالی نور به ویژه اشعه ی ماوراءبنفش

د) امكان نورپردازی مناسب در تمام ساعات استفاده از موزه بعد از غروب آفتاب

ه) اقتصادی بودن نورپردازی

 بهتر است در نورپردازی موزه به موارد زیر توجه شود:

1- ابعاد فضا

2- رنگ سطوح

3- بافت سطوح

4-فرم های موجود در فضا

نورپردازی در موزه به 2نحو صورت میگیرد:

الف)نور طبیعی:

1-نور از بالا(سقف)

محاسن:

1-قرارگیری کمتر در معرض موانع جانبی(ساختمانهای دیگر و درختان)که دراثر شکست نور یاایجاد سایه سبب تغییرکیفیت نورمیگردند.

2-قابل تنظیم بودن نورو ایجاد حداقل بازتاب یا انحراف نور

3-صرفه جویی در فضا جهت به نمایش گذاشتن اشیابیشتر

4-امنیت بیشتر به سبب پنجره و راه ارتباطی کمتربا خارج

معایب:

1-خطر شکستن شیشه ها

2-تابیدن و انتشار گرما

3-خطرنفوذآب باران

4-نشستن گردوغبار روی پنجره ها

5-یکنواختی نور

....این معایب را با اقدامات فنی وساختمانی مناسب میتوان کاهش داد.

 

2-نور از پهلو(پنجره ها و دریچه های روی دیوار)

محاسن:

تهویه و تنظیم درجه حرارت موزه بدون صرف هزینه سنگین

معایب:

1- سطوح مناسب برای قرار دادن تابلو ها را محدود می کند .(غیر قابل استفاده شدن دیوارفوق و دیوار مقابل آن بخاطر انعکاس نور روی قاب عکسها و قفسه ها و... )

2- نور خیره کننده ایجاد میکند .

3- سطح روشنایی بسیار نا منظمی در سالن ها به همراه می آورد .

 

ب)نور مصنوعی: (شکل شماره 1)

1-نورپردازی در داخل ویترینها

2- نورپردازی در داخل گالریها و سالنها   

شکل شماره 1: نورپردازی مصنوعی


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.